//
kirjastopalvelut

ThinkeringSpaces

ThinkeringSpaces, Jenny Levine

ThinkeringSpaces, Jenny Levine

Jenny Levine kirjoittaa The Shifted Librarian -blogissaan MacArthur-säätiön rahoittamasta ja Illinois Institute of Technology Institute of Designin suunnittelemasta ThinkeringSpaces-tutkimushankkeesta, joka kuulostaa vallan mainiolta.

Jenny käsittelee aihetta kolmessa kirjoituksessaan, Thinkering Spaces in Libraries (6/2008), Mashing Up Content in the Library (Thinkering Spaces II) ja Implementing the Prototype (Thinkering Spaces III).

Confronting the Challenges of Participatory Culture : Media Education for the 21st Century -julkaisu kertoo projektin taustoista. Erittäin lyhyesti referoiden tarkoitus on selvittää, miten digitaaliset teknologiat muuttavat nuorten opiskelu- ja pelitapoja sekä sosiaalisia toimintamuotoja. Projektin mukaan muun muassa näiden tekijöiden selvittäminen on tärkeää, kun kehitettäessä vaikkapa koulutusjärjestelmää tuleviin tarpeisiin.

ThinkeringSpaces-prototyyppi on uudenlainen oppimisympäristö ja yhteistyötila kirjastoihin. Tila on helposti liikuteltavissa, muunneltavissa minkäkokoiseen kirjastoon tahansa. Tila koostuu muun muassa Wii-videopelitekniikasta, projektoreista ja langattomasta verkosta. Jennyn kuvista asia avautuu selkeämmin: ThinkeringSpaces-kuvasarja Flickrissä.

Yhtenä ideana on se, että oppimisympäristö on mahdollisimman muokattava erilaisten tekijöiden (kuten ympäristön, käyttäjien oppimistyylin, iän, kiinnostusten, kykyjen ja tietojen) mukaan. Tila pyrkii tarjoamaan monipuoliset vuorovaikutusmahdollisuudet ja mahdollistamaan käyttäjien tuotosten jakamisen yhteisöllisesti.

ThinkeringSpaces, Jenny Levine

ThinkeringSpaces, Jenny Levine

Tilassa käyttäjät voivat hyödyntää ja muokata sisältöjä eri lähteistä erilaisilla välineillä ja teknologioilla. Yksi osa tätä on kirjastojärjestelmän hyödyntäminen. Tilassa voidaan hakea kirjastojärjestelmän tietoja teoksista ja käyttäjä voi syöttää tekstiä, jonka oppimisympäristö liittää kirjastojärjestelmään osaksi teostietoja. Kirjastojärjestelmään voi syöttää esimerkiksi kirja-arvosteluja, lisätietoja teoksista jne. Oppimisympäristö ottaa vastaan informaatiota myös käyttäjän laitteilta, esimerkiksi digikamerasta, ja käyttäjä voi muusata yhteen monenlaista sisältöä (tekstiä, kuvaa, ääntä), joka on joko hänen itsensä tuottamaa tai muualta otettua.

Jos kyyninen haluaa olla, niin tietyssä mielessä tässä ei ole paljon uutta – iso valkokangas, videopelitekniikkaa, projektoreita ja muuta teknistä hässäkkää. Kirjastothan ovat olleet ennen tätäkin yksiä isoja oppimisympäristöjä. On käsikirjastoja, lukusaleja, tutkijan- ja ryhmätyöhuoneita. Opiskelijat lainaavat aineistojamme jne.

Projekti ei minusta kuulosta pelkästään keisarin uusilta vaatteilta vaan tuo mielestäni jotain uutta kirjastoon ja hyödyntää kirjastoa monella tavalla. Projektissa on monia kiinnostavia yksityiskohtia: tilan muokkautuvuus erilaisille oppijoille, yhteisöllisyys ja sisältöjen jakaminen. Kiinnostavaa on myös se, että kirjastojärjestelmä ja muut aineistot voivat olla luonteva ja elimellinen osa työskentelyä. Tämä työskentely voi puolestaan tuottaa lisätietoa, joka tallentuu osaksi kirjastojärjestelmää ja on edelleen muiden käyttäjien hyödynnettävissä ja jalostettavissa.

Nyt IIT on siis pystyttämässä vasta testiympäristöjä, mutta Levine visioi valtakunnallista ThinkeringSpaces-verkostoa, jos toiminta leviää kirjastoihin. Jos unohdetaan ThinkeringSpacesin tekniset laitteet ja ajatellaan projektin joitain perusideoita (oppiminen, jakaminen, yhteisöllisyys), mieleen tulevat tuloillaan olevat valtakunnalliset hankkeemme, Sivupiiri-kirjallisuusportaali ja valtakunnallinen kaunokirjallisuusportaali. Vaikka niiden lähtökohdat ovat toisenlaiset, niin jotain vastaavaa ne voisivat poikia. Miksei myös Kansalliskirjaston toimenpideohjelmassaan hahmottelemalla kansallisella yhteisluettelolla voisi olla annettavaa (Tietohallinnon toimenpideohjelma vuosille 2008 – 2012 ja Juha Hakalan Kansalliskirjaston tietohallinnon toimenpideohjelma -artikkeli Tietolinjassa). Paljon riippuu tietenkin muun muassa siitä, millainen työkalu yhteisluettelosta halutaan.

Mainokset

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: