//
seminaarit, verkkopalvelut

Synergia 2009: arvoja ja mediakäyttäytymistä

Mediakasvattajien koulutusristeily 25. – 27.8.2009.

Subin kanavajohtaja Maaretta Tukiainen puhui arvomuutoksesta ja mediakäyttäytymisen murroksesta. Tukiainen esitteli Rederan tekemää tutkimusta suomalaisten arvomuutoksista. Rederan mukaan isompia trendejä ovat muun muassa

  • sähköisen todellisuuden merkittävä kasvu, jonka eräitä ominaispiirteitä ovat kuluttajien kasvava infoähky ja kiihtyvä muutostahti
  • taantuma
  • yli 50-vuotiaiden merkityksen kasvu: he ovat aktiivisia ja heidän ostovoimansa kasvaa.

Tutkittujen toiveissa korostuivat pehmeät arvot: halutaan muun muassa terveyttä, läheisyyttä, turvallisuutta ja vapautta toteuttaa itseään. Vahvistuva suunta on myös eskapismi, jota indikoi tutkimuksen mukaan muun muassa se, että ihmiset viettävät vapaa-aikaansa yhä enemmän verkkopalvelujen parissa.

Pehmeät arvot ovat tulossa: ihmiset kokevat, että raha ei tuo onnea, ja omalle elämälle ja työlle halutaan löytää syvempiä merkityksiä.

Yleisiä muutostrendejä

Mediakäyttäytymisen murroksesta Tukiainen nosti esiin viisi muutostrendiä.

Käyttökokemus

Palveluiden ja tuotteiden käyttökokemuksen on oltava hyvä (arvostettuina esimerkkeinä iPod ja iPhone). Tuotteiden on oltava helppokäyttöisiä ja helposti löydettävissä.

Yhtenä osatekijänä käyttökokemuksessa on moniaistisuus: pelkkä visuaalisuus ei riitä, vaan kaikki aistit pitäisi huomioitava. Tärkeitä ovat myös tuoksut, kosketus ja äänimaisema.

Jakamisen ekonomia

Jakamisen ekonomia liittyy Internetin vallankumoukseen. Sen osailmiöitä ovat vaikkapa vertaisverkot ja sisältöjen uusiokäyttö (kuten mashupit). On myös jouduttu luomaan uusi tekijänoikeuskäsitys: Creative Commons, jolla kuka tahansa voi helposti lisensoida haluamineen rajoituksineen tuotoksiaan.

Ilmaistalous

Arvon käsite on muutoksessa. Erilaisista kokeiluista tällä saralla käy esimerkkinä Radioheadin In Rainbows -levyn ”maksa mitä haluat” -periaatteella toteutettu jakelu. Levyn sai ladata maksutta verkosta, mutta halutessaan käyttäjä sai maksaa haluamansa summan levystä.

Asiakkaalle tarjottavien tuotteiden skaala laajenee: toisaalta ovat ilmaistuotteet ja niiden vastapainona toisaalta maksulliset luksustuotteet. Antamisen ekonomiasta käy esimerkiksi islantilainen Sigur Rós -yhtye, joka jenkkiturneelta palattuaan järjesti kesällä 2006 ilmaiskonserttikiertueen Islannissa. Motiivina oli halu antaa jotain kotimaalleen. Vaikka konsertit olivat ilmaisia, niistä tehtiin myyntiin Heima-taltiointi. Ilmainen ja kallis sekoittuvat.

Piilosilla olo, pelimäisyys

Tiettyjen kohderyhmien saavuttaminen edellyttää Tukiaisen mukaan ikään kuin pelien logiikalla toimivaa ”kuurupiiloa” kohderyhmän kanssa. Esimerkkinä Tukiaisella oli uusin The Dark Knight -elokuva, jonka markkinointikampanjaan oli rakennettu pelimäisiä osio: eri puolille Yhdysvaltojen suurimpia kaupunkeja oli kätketty vihjeitä, joita seuraamalla pääsi käsiksi Jokerin jättämiin viesteihin.

Mediatrendejä

Televisiokanavat eivät ole ainoita vakavastiotettavia toimijoita, vaan toimijoita on useita (kuten Myspace, AOL, Orange, France Telecom, BBC, Wii).

Toimijat luovat uusia yhteistyökuvioita, esimerkkinä on BBC:n ja Wiin sopimus, jonka myötä BBC:n tuottamat sisällöt ovat saavutettavissa myös Wiin kautta. Toisena esimerkkinä on tuotantoyhtiö Shinegroupin ja Myspacen sopimus, jonka myötä Shinegroup alkaa tehdä liikkuvan kuvan sisältöjä Myspacelle.

Sisällöissä toden ja näytellyn rajat sekoittuvat. Esimerkkinä tästä käy lonelygirl15-hahmon videotarinat. Hahmon uskoteltiin olevan oikea henkilö, mutta hahmo paljastui fiktioksi, jota näytteli näyttelijätär.

Televisio-ohjelmat siirtyvät televisioista muihin alustoihin, Internetiin ja matkapuhelimiin. Mobisodit (mobisode, MOBile epISODE) ovat matkapuhelimissa katsottavaksi tarkoitettuja esimerkiksi televisio-ohjelmia tai mainoksia.

Sosiaalisten medioiden maihinnousu

Futurologi Paul Saffo määrittelee muutamiksi isoiksi muutoksiksi muun muassa siirtymän informaatiosta mediaan. Esseessään Farewell Information, it’s a Media Age Saffo toteaa, että web on henkilökohtaisen median vallankumouksen keskus samaan tapaan kuin televisio 1950-luvulla oli keskus joukkoviestinnän vallankumoukselle.

Saffon mukaan henkilökohtainen media (personal media) eroaa joukkoviestinnästä muun muassa käyttökokemuksessaan. Henkilökohtaiselle medialle on ominaista käyttäjien osallistuminen ja luominen, joukkoviestinnälle on katsominen ja kuluttaminen. Monologista siirrytään yhä enemmän dialogiin.

Joukkoviestinnän hallitsevaksi viestintävälineeksi Saffo määrittelee television, henkilökohtaisessa mediassa web. Esimerkiksi television osalta sisältöjen katsominen netti-televisiosta on kasvanut suhteessa perinteiseen televisioon. Ohjelman katsojamäärät koostuvat useista virroista: lähetys televisiosta, uusinnat eri alustoilla, kuten netti-televisiossa jne. Sama sisältö tulee erilaisista viestintävälineistä. Katsojamäärää kertyy enemmän, koska mahdollisuuksia katsoa on enemmän.

Alexan tilastojen mukaan vain hakukoneet päihittävät suosiossa sosiaalisen median palvelut. Televisiokanavalle sosiaalisen median nousu tarkoittaa muun muassa aktiivisempaa toimintaa verkkopalveluissa, kuten IRC-galleriassa: jos nuorille halutaan lanseerata uusia ohjelmia, Sub pyrkii jalkautumaan IRC-galleriaan.

Mainokset

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: