//
tiedonhallinta, verkkopalvelut

Aika arpoa ennusteita vuoden 2010 verkkokehityksen trendeiksi

Kun vuosi alkaa tulla tapilleen, alkaa tulevaisuuden ennustaminen. Mashable-sivuston perustaja Peter Cashmore heittää 10 trendiä verkkokehitykselle 2010. Muutama valittu pala:

1. Reaaliaikaisuus lisääntyy

Twitterin, Facebookin ja Friendfeedin tapaisten palvelujen mukanaan tuoma reaaliaikaisuus lisääntyy. Cashmoren mukaan reaaliaikaisuus on samaa kuin ”Web 2.0” oli vuonna 2007. Tätä suuntausta edustaa myös Google Wave -palvelu.

Ajatusta reaaliaikaisuudesta verkossa määritellään muun muassa ReadWriteWebin julkaisussa The Real-Time Web and It’s Future (Introduction to The Real-Time Web and its Future). Ilmiön tunnetuimpia edustajia ovat Twitter ja Facebook, mutta tosiaikaisuus voi laajentua joksikin kokonaan muuksi kuin twiiteiksi ja Facebookin tilapäivityksiksi.

2. Paikkatieto

GPS:n tunkeminen kännyköihin ja paikkatiedon jakamiseen perustuvat palvelut, kuten Foursquare, Gowalla, Brightkite ja Google Latitude tulevat olemaan Cashmoren mukaan kova sana.

Loppukäyttäjän paikkatiedosta on tulossa uusi kerros verkkoon: tämä paikkatieto voidaan ehkä tulevaisuudessa lisätä osaksi twiittejämme, blogikirjoituksiamme jne.

Paikkatiedon tuleminen ei sinällään ole uusi juttu. Ilmiön merkityksen kasvua ennustettiin jo 2008 Mindtrekissä.

3. Vahvistettu todellisuus (augmented reality)

Datalla kuorrutetaan elinympäristöjämme yhä enemmän ja eri  tavoin, vaikkapa siten, että matkapuheliimme tulee  sijaintimme perusteella höystettyä tietoa. Cashmore visioi esimerkiksi, että verkkoaineistoja tarjotaan meille matkapuhelimiimme liikkuessamme erilaisissa ympäristöissä. Kyse voi olla vaikkapa kännykkään automaattisesti tulevasta ravintola-arvostelusta kulkiessamme ko. ravintolan ohi, ja tämä vahvistettua todellisuutta sieltä alkeellisesta päästä. Käsitteestä on kirjoittanut Kari A. Hintikka (Kari A. Hintikka: Quakea vahvistettuna takapihalla – MikroBitti-kolumni 2002/11 [asu]).

4. Sisällön hallinta (curation)

Informaatioyltäkylläisyyden aikakautena tiedonhallinnan merkitys kasvaa. Tämä on tiedetty jo pitkään. Perinteinen tapa hallita informaatiota ovat hakukoneet algoritmeineen (esimerkiksi Google News pyrkii tislaamaan teknisin keinoin esiin parhaimmat informaatiolähteet).

Yksi ajatus informaation hallintaan on hyödyntää sosiaalisen median myötä muodostuvia ystäväverkostoja, jolloin loppukäyttäjän ystävät toimivat informaatiofilttereinä. Google kokeilee Social Search -projektillaan, voidaanko verkkohakua parantaa keräämällä informaatiota loppukäyttäjän tuttavaverkostolta Twitteristä, Facebookista, Diggistä jne (Heymans, Introducing Google Social Search: I finally found my friend’s New York blog!).

Cashmoren mukaan ammattimaiselle informaation hallinnalle on jatkossakin tarvetta. Hän viittaa myös Wikipedian artikkeliin Digital curation. Termillä tarkoitetaan prosessia, jossa perustetaan ja kehitetään pitkäaikaissäilytysvarastoja digitaalisille aineistoille.

Samoista asioista on puhunut myös Weinberger (Tietämyksestä ja verkosta).

5. Tietoverkkoon hajautettu laskenta (cloud computing)

Cashmoren mukaan termissä on hypetyksen makua, mutta hän uskoo, että kehitys tuohon suuntaan jatkuu.

6. Runsaasti näkyvyyttä, vähän yksityisyyttä

Cashmoren mukaan julkisuus ei ole enää harvojen huvia, vaan sosiaalisen median myötä loppukäyttäjästä on tullut oman elämänsä tähti, joka voi brändätä itseään eri verkkopalveluissa.

Cashmore uskoo, että yksityisyydestä luovutaan vapaaehtoisesti muun muassa Facebookin ja Twitterin tapaisia palveluja käytettäessä ja paikkatietoon perustuvien palvelujen yleistyessä. Tästä on kyse esimerkiksi Zokem-sovelluksessa, josta on blogannut Pirjo Näkki (Kutkuttavan pelottavaa).

Toisaalta myös toisenlaisia tulkintoja yksityisyyden suhteen on esitetty. Muun muassa Facebookin osalta on ainakin tällä hetkellä nähtävissä loppukäyttäjien kasvanut halu hallita tarkemmin omia tietojaan (Fitzgerald, Sosiaalinen media haastaa perinteisen käsityksen yksityisyydestä, 12/2009).

Lee Russell, Hauling crates of peaches from the orchard to the shipping shed, Delta County, Colo. (LOC)

Se, mitä Cashmore ei mainitse, mutta joka minua lämmittäisi kovasti, on verkkopalvelujen yhteentoimivuuden ja integroitavuuden ja ylipäätään informaation aggregoitavuuden lisääntyminen. Tätä tapahtuu toki jo nyt ja esimerkkinä voi mainita Yahoon, joka aikoo 2010 alkupuolella integroida Yahoon palveluja (esim. Yahoo! Mail, Yahoo! News, Yahoo! Answers ja Yahoo! Sports) ja  Facebookia entistä enemmän. Tavoitteena on, että muun muassa Facebookissa tuotetut sisällöt näkyisivät myös Yahoon palveluissa. Sisältöjä on tarkoitus voida tuottaa niin, että Yahoossa tuotetut tilapäivitykset välittyvät myös Facebookkiin. (Update once to share with many on Yahoo! and Facebook, 12/2009.) Mainio kehitys, joka toivottavasti kiihtyy.

Advertisements

Keskustelu

Trackbacks/Pingbacks

  1. Päivitysilmoitus: Lee Rainie: Internetistä ja mediamaiseman muutoksesta « Sorvipenkin äärellä - 18.12.2009

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: