//
tiedonhallinta, verkkopalvelut

Lee Rainie: Internetistä ja mediamaiseman muutoksesta

Pew Internet & American Life Project -tutkimushankkeen johtaja Lee Rainie esitelmöi mediamaiseman muutoksesta Smithsonian-instituutissa museolaisille. Rainie tekee tiivistyksiä verkkokulttuurista ja sen aiheuttamista muutoksista. Puhe löytyy verkosta: www.ustream.tv/recorded/2930593

Rainie määrittelee nykyiselle informaatioaikakaudelle olevan ominaista muun muassa informaation yltäkylläisen tarjonnan, halpuuden ja osallistuvuuden kasvun. Kehitystä Rainie havainnollisti vuoden 2000 ja 2009 tilastoilla.

Vuonna 2000 Yhdysvalloissa

  • 46 % aikuisista käytti Internetiä
  • 5 %:lla oli laajakaista kotona
  • 50 % omisti matkapuhelimen
  • Rainien arvion mukaan 0 % oli verkossa langattomasti.

Vuonna 2009

  • 79 % aikuisista käyttää Internetiä
  • 63 %:lla on laajakaista kotona
  • 85 % omistaa matkapuhelimen
  • 2/3 käyttää pilvipalveluja (jotka Rainie määrittelee laveasti muualla kuin kotikoneella sijaitseviksi palveluiksi, kuten Facebookiksi ja Googlen palveluiksi)
  • 56 % käyttäjistä on Internetissä langattoman verkon kautta.

Kymmenen tapaa, joilla informaatioekosysteemi on Rainien mukaan muuttunut:

1. informaation määrä on kasvanut

Erään ennusteen mukaan digitaalisen informaation määrä tuplaantuu 2014 – 2015 mennessä. Informaation hallinnan ja pitkä häntä -ilmiön (long tail) merkitys korostuu. Pitkä häntä -termiä on avannut muun muassa Kari A. Hintikka (Web 2.0 : johdatus internetin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin, 2007).

2. informaation ja informaatiolähteiden variaatio on kasvanut

Näkemysten ja mielipiteiden kirjo kasvaa ja tämä ajatusten kirjo on myös helpommin tavoitettavissa. Omaa maailmankuvaansa voi laajentaa, jos haluaa ja on valmis ylittämään mukavuusalueitaan, jonka Weinberger nosti esiin (Verkosta ja tietämyksestä).

3. informaation kasvunopeus on kiihtynyt ja smart mobs -ilmiö syntynyt

Asioita voidaan oppia ja omia verkostoja hyödyntää helpommin. Viestintäteknologia on helpottanut itseorganisoituvien ryhmittymien muodostamista. Tästä ilmiöstä on kirjoittanut Clay Shirky teoksessaan Here Comes Everybody. Suomessa tämäntapaisesta toiminnasta on kyse Porkkanamafiassa.

4. loppukäyttäjä pääsee käsiksi informaatioon yhä helpommin ja informaation saatavuus on yhä vähemmän sidottua aikaan ja paikkaan

Mediasisältöjä käytetään silloin, kun halutaan, ja esimerkiksi netti-tv-lähetykset mahdollistavat sen, että loppukäyttäjät eivät ole television ohjelma-aikataulujen armoilla.

5. ihmisten suhde informaatioon

  1. huomiomme on pätkittäistä. Informaatiovirtaa tunkee jokasuunnasta emmekä keskity kaikkeen 100 %:sti vaan skannaamme mediamaisemaa. Toisaalta ihmiset voivat keskittyä syvällisesti niihin asioihin, jotka heitä oikeasti kiinnostavat
  2. Rainie esitteli kaksi vastakkaista ajatuskulkua. Toisaalta on Andrew Keenin amatööriyden kultti -kritiikki (amatöörien sisällöntuotanto on huono juttu, koska kaiken melun seasta on vaikea seuloa hyviä sisältöjä) ja toisaalta on Terry Fisherin ajatus siitä, että nyt on meneillään amatöörieksperttien kultakausi (hyviä asioita seuraa, kun kuka tahansa voi erikoistua ja tuottaa informaatiota erikoistumisen kohteestaan).

6. mediaympäristön todenkaltaisuus, koukuttavuus ja vuorovaikutteisuus

Rainie otti esimerkiksi houkuttelevista mediaympäristöistä peli- ja pelimäiset ympäristöt (esimerkiksi Second Life ja World of Warcraft). Toinen esimerkki olivat virtuaalimaailmat, jotka esittävät todellista maailmaa ja jossa on informaatiota fyysisestä maailmasta. Rainie käyttää termiä mirror worlds. Hänen esimerkkinään ovat Google Earth ja Google Goggles, joka on Googlen uusia hakupalveluja. GG:ssa on kyse siitä, että tiedonhakija voi tehdä kuvalla tiedonhaun. Periaate on suurin piirtein seuraava:

  • tiedonhakija ottaa esimerkiksi matkapuhelimen kameralla kuvan fyysisestä esineestä, kuten rakennuksesta, lähettää kuvan Google Goggles -palveluun
  • GG pyrkii tunnistamaan kuvatun kohteen ja palauttamaan tiedonhakijalle informaatiota kuvan kohteesta.

Osa tätä kehityssuuntaa on Rainien mukaan vahvistettu todellisuus (augmented reality), joka on mahdollistunut muun muasssa GPS-teknologian myötä. Esimerkiksi paikkatieto mahdollistaa sen, että loppukäyttäjä voi saada informaatiota fyysisen sijaintinsa perusteella vaikkapa matkapuhelimeensa. Vahvistettu todellisuus on Peter Cashmoren mukaan ensi vuoden kasvavia trendejä (Aika arpoa ennusteita vuoden 2010 verkkokehityksen trendeiksi).

Neljäntenä ilmiönä Rainie mainitsee lifeloggingin, jonka tunnetuimpia mannekiineja lienee Gordon Bell. Lifeloggingissa on kyse siitä, että omaa elämää tallennetaan aktiivisesti esimerkiksi videona, kuvina jne. Ilmiöstä on myös Muuntuvat viestinnälliset identiteetit -blogissa (Tallenna elämäsi joka hetki).

7. informaation relevanssi paranee, kun tiedonhaku ja hakujen muokattavuus kehittyvät

Voimme muokata eri tavoin sitä, mitä informaatiota meille tulee. Nicholas Negroponte käyttää termiä Daily me, jolla hän tarkoittaa loppukäyttäjän mahdollisuutta määritellä, millaiset sisällöt häntä kiinnostavat esimerkiksi uutispalvelujen tarjonnassa ja vastaanottaa tällaista sisältöä. Ilmiön hyvistä ja huonoista puolista on keskusteltu, esimerkiksi Nicholas D. Kristof The Daily Me ja Eduardo Hauser ”The Daily Me” is Neither New Nor Bad.

8. informaatio demokratisoituu ja uusien sisällöntuottajien näkyvyys paranee; identiteetti ja yksityisyys muuttuvat

Sisällöntuotannon kynnys on madaltunut, ja sisällöntuottajat ovat helpommin löydettävissä. Rainie viittaa William H. Duttoniin, joka on puhunut sisällöntuottajien luokasta. Duttonin mukaan sisällöntuottajien verkosto on muodostamassa eräänlaisen viidennen valtiomahdin (the fifth estate), joka toimii perinteisen median rinnalla.

9. informaation ympärillä kuhisee ja pöhisee muun muassa tagittamisen, arvottamisen (rate) ja kommentoinnin muodossa; parviäly (collective intelligence) syntyy

Rainie mukaan noin 31 % aikuisista Internetin käyttäjistä on arvottanut ihmisiä, tuotteita tai palveluja verkossa. Kynnys osallistua mataloituu. Ihmiset tagittavat ja luovat omia taksonomioitaan tai yhteisöllisiä folksonomioita, joiden avulla he merkityksellistävät maailmaansa. Esimerkkinä Rainie mainitsi ratemyprofessors.com-sivuston, jolla opiskelijat voivat arvostella opettajiaan. Rainien mukaan monelle opiskelijalle tästä on tullut vakiintunut väline tarkistaa, osallistuako jonkun opettajan kursseille.

10. sosiaalisista verkostoista on tullut yhä merkityksellisempiä

Perinteinen sosiaalinen suojaverkko -ajattelu on hieman muuttunut. Verkon kautta voimme olla yhteydessä paljon useampiin ihmisiin kuin ennen Internetiä. Verkostoitumisen helppoudella voi olla vaikutusta toiminnan tehokkuuteen: tiettyjen, äkillisten tarpeiden tyydyttämiseksi voidaan muodostaa yhteisöjä nopeasti, ad hoc -tyyppisesti.

Seurauksia ovat Rainien mukaan muun muassa vapaantuneempi toiminta (valitsemme itse keille jaamme tietoa, sosiaalista tarkkailua verkkoympäristössä ei Rainien mukaan ole kuten vaikkapa perinteisessä kyläyhteisössä). Verkosto on yksilölle yhä tärkeämpi tuki eri tavoin. Verkosto voi olla esimerkiksi informaation lähde, filtteri ja yleisö.

Rainien peräkaneetti museoille kuului siten, että museot voivat olla ihmisten verkostojen solmukohtia. Museoita ei nähdä kavereina, mutta niihin suhtaudutaan kuin kavereihin, ja museot voivat ottaa Internetin käyttäjät mukaan informaation jalostamiseen. Esimerkkinä Rainie mainitsi Kongressin kirjaston Flickr-projektin. Kirjasto laittoi Flickriin kuvia, joista kirjastolla oli puutteelliset tiedot (kuten kuvan ajankohta, kuvauspaikka tai kuvassa esiintyneet henkilöt). Ihmiset alkoivat kommentoida kuvia, ja kommenttien avulla voitiin esimerkiksi ajoittaa kuvan ottoajankohta.

Advertisements

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: