//
kirjastopalvelut, seminaarit, verkkopalvelut

Tampereen maakuntakirjastokokous: Kansallinen digitaalinen kirjasto

Tapani Sainio piti Tampereen maakuntakirjastokokouksessa 18.3.2010 yleisesityksen Kansallinen digitaalinen kirjasto (KDK) -hankkeesta ja sen tämänhetkisestä tilanteesta. Hankkeen tavoitteena on parantaa kirjastojen, arkistojen ja museoiden (KAM) aineistojen saatavuutta ja elektronisten aineistojen osalta säilyvyyttä. Kansallisen digitaalisen kirjaston myötä tavoitteena on keskittää KAMujen tietovarannot yhteen, hallituksi aineistojen ja palveluiden valikoimaksi. Tarkoitus on, että hankkeen myötä yhteiset infrastruktuurit ja palvelut lähentävät myös organisaatioiden toimintatapoja.

Yleisten kirjastojen kannalta eniten huomiota on saanut asiakasliittymä, ja asiakasliittymäohjelmiston hankintapäätös tehdään alkukesästä. Asiakasliittymän pilottivaihe ajoittuu kesä – syksy/2010 ja mukana on muun muassa Helsingin kaupunginkirjasto ja Turun maakuntakirjasto. Pilotointivaiheeseen kuuluu muun muassa

  • rajapintojen rakentaminen
  • metatietojen haravointi eri tietokannoista
  • taustajärjestelmän metadatan normalisointi asiakasliittymän metadataformaattiin
  • hakujen toimivuuden testaaminen, hakutulosten järjestäminen ja esittäminen
  • käyttöliittymien rakentaminen
  • muiden ja ulkoisten palveluiden integrointi asiakasliittymään.

Pilotin tuloksia arvioidaan talvella 2011 ja käyttöönottovaiheeseen on tarkoitus päästä samana talvena. Tuotantoon palvelu otetaan keväällä 2011.

Kaudella 2008 – 2011 hankkeessa keskitytään rakentamaan yhteistä asiakasliittymää kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistoille ja palveluille. Lisäksi digitoidaan keskeisiä KAM-aineistojen digitointi ja liitetään tätä aineistoa asiakasliittymään. Tavoitteena tällä kaudella on myös kehittää ratkaisuja elektronisten aineistojen pitkäaikaissäilytykseen.

Kyse on massiivisesta hankkeesta monesssakin mielessä. Jo mukana olevien toimijoiden määrä on suuri: kehittäjäorganisaatiossa on mukana 35 toimijaa ja noin 70 henkilöä. KDK:n tarjoamia hyötyjä ovat organisaatioiden välisten rajojen madaltaminen ja yhteistyön lisääminen.

KDK:n asiakasliittymä toteutuessaan

  • on KAM-organisaatioiden yhteinen verkkopalvelu
  • ei korvaa paikallisia taustajärjestelmiä, kuten kirjastojärjestelmiä, mutta voi korvata nykyiset asiakasliittymät. Loppukäyttäjälle näkyvässä asiakasliittymäpäässä KDK on yksi vaihtoehto erilaisten asiakasliittymävaihtoehtojen joukossa, koska vaatimusmäärittelyjen mukaan se tulee tarjoamaan hyvin pitkälti samoja toiminnallisuuksia kuin esimerkiksi Arena ja CS Library
  • tarjoaa välineet tiedonhakuun ja muihin palveluihin, kuten uusintaan, varauksiin jne.
  • on räätälöitävissä paikalliseksi näkymäksi. Paikallista ulkoasua voidaan muokata ja omia, paikallisesti tärkeitä aineistoja voidaan nostaa ”pintaan”.

Loppukäyttäjän näkökulmasta KDK muun muassa muuttaa organisaatio- ja asiakaslähtöisen ajattelun. Asiakasliittymä toimii tavallaan yhden luukun palveluna, jonka kautta loppukäyttäjä löytää aineistoja riippumatta siitä, minkä organisaation kokoelmiin aineistot kuuluvat. Sainio havainnollisti nykytilannetta Amuri-esimerkillä: Tampereen osalta Amuria käsittelevää informaatiota löytyy monien toimijoiden palveluista (PIKI, Tampereen museoiden Siiri-tietokanta, Suomen museot online -palvelu, Arkistolaitoksen verkkopalvelut, Kansalliskirjaston historiallinen sanomalehtiarkisto). KDK pyrkii keskittämään eri resurssit yhden käyttöliittymän taakse.

Hankeessa pyritään lisäämään myös yhteisöllisyyttä KAMujen tietovarantoihin eli loppukäyttäjille tarjotaan mahdollisuus rikastaa aineistotietoja tagituksin, arvioin ja antamalla palautetta.

Advertisements

Keskustelu

4 thoughts on “Tampereen maakuntakirjastokokous: Kansallinen digitaalinen kirjasto

  1. ”tarjoaa välineet tiedonhakuun ja muihin palveluihin, kuten uusintaan, varauksiin jne.”

    Edelleen vähän mietin sitä kokonaisuutta: CMS, tapahtumakalenteri, vinkkaukset ja normaali tavallinen staattisen sivuston hostaus. No ehkä vain likinäköinen näkökulma. Jos todetaan, että KDK:n lisäksi ei tarvita muuta, niin mihin se laitetaan pyörimään… eli kysymys siirtyy jokseenkin siihen miten hyvin kaupungin/kirjaston CMS toimii? Pystyykö siihen upottamaan asiakasliittymän ja ne kaikki muut jutut. Eikö sinällään Arenassa ja CSL:ssä myydä osana alustaa johon voi tiputtaa kaiken? Paino ei ole ehkä niinkään hakujutuissa, vaikka ne ovatkin jotain uutta ja hauskaa?

    Eli jos laitetaan Arena, CSL ja KDK samalle viivalle ja otetaan ominaisuuslistasta haku ja varaustenteko & uusimiset yms. jutut pois niin mitä jää jäljelle ja mitä eroja syntyy? 😀 (hirveää inttämistä)

    Posted by sami | 31.03.2010, 5:58 am
  2. Hyvä tarkennus. Omassa päässä pyöri lähinnä uusinta-varaus-tiedonhaku-piiri. Yhden sortin likinäköisyyttä siis tämäkin. Tuon toimintopaletin siis pitäisi pyöriä asiakasliittymässä. Lisäksi asiakasliittymä imee myös sosiaalista metadataa eli esim. vinkkaustyyppistä sisältöä.

    Sitten on tietenkin kirjastojen muu tiedotus, tapahtumat ja muut tiedotteet jne., joita varten tarvii toki vaikkapa jonkin julkaisujärjestelmän. KDK asiakasliittymä ei ole julkaisujärjestelmä. Näin tulkitsen vaatimusmäärittelyä (FUNCTIONAL REQUIREMENTS SPECIFICATION 1.1 DRAFT (Updated Sep 11, 2009) http://www.kdk2011.fi/images/stories/NDL_Public_interface_CN_Supplement_Appendix1.090911.pdf). Jokin kanava peruskotisivumateriaalille tarvitaan, esim. jokin julkaisujärjestelmä. Tarkoitus on, että asiakasliittymä on toisaalta upotettavissa muihin verkkopalveluihin, mikäli nämä verkkopalvelut sen teknisesti sallivat.

    Posted by Petri | 31.03.2010, 6:25 am
  3. Ongelmaksi saattaa jatkossa muodostua se, että KDK lisää kirjastoille jälleen yhden hakuliittymän. Koska siitä puuttuu (todennäköisesti) kunnollinen integrointi CMS:ään, eivät yleiset kirjastot sitä hihkuen ota vastaan. Vaarana on, että KDK on jälleen uusi Nelliportaali, joka kyllä sai suuren suosion korkeakoulumaailmassa, mutta melko vaisun yleisten kirjastojen puolella.

    KDK:n vahvuus on siinä, että siihen kytketään museot ja arkistot mukaan. Tähän ei Areena tai CSL tietääkseni taivu. Kiteytetysti KDK:sta pitäisi saada paremmat hakutulokset, mutta niiden integrointi verkkokirjastoon on kömpelömpää.

    Avoimen datan periaatteiden mukaan KDK:ta varten kerättävän metadatan ja siitä muodostettavan indeksin sekä siihen luodun sosiaalisen metadatan tosin pitäisi olla muidenkin sovellusten käytettävissä. Tällöin voisi ajatella, että Areena ottaisi sen käyttöönsä ja osaisi näyttää samat hakutulokset kuin KDK. Käykö näin?

    Jahka pilotit alkavat näemme KDK:n toiminnassa ja tiedämme enemmän.

    Posted by Antti Seppänen | 01.04.2010, 12:29 pm
  4. Hyviä kommentteja. Ennen pilotteja tai ylipäätään asiakasliittymäohjelmiston hankintaa ollaan aika lailla vaatimusmäärittelyn varassa ja loput spekuloidaan.

    Integrointi muihin julkaisujärjestelmiin ja verkkopalveluihin on tosiaan kriittinen kohta. Vaatimusmäärittelyssä se on huomioitu, mutta käytäntö on tietenkin oma juttunsa.

    Yksi KDK:n mielenkiintoisimmista puolista on tuo kokonaisvaltaisuus, se että siihen kytketään kirjastot, museot ja arkistot mukaan. Hankkeen kunnianhimoisuus on hatunnostonarvoista! Arena – CS Library -kuvio ei kai liene mahdottomuus: ohjelmistojen tekniset ominaisuudet ilmoitetaan avoimiksi ja että mikäli integroitavat verkkopalvelut teknisesti sen sallivat, yhteentoimivuuden pitäisi olla mahdollista Arenan/CS Libraryn ja muiden palvelujen välillä. Näin on ymmärrettävissä. Ja käytäntö on toki oma juttunsa.

    KDK:n soisi noudattavan avoimen datan periaatteita. Oikeanlaista suuntaa on näyttänyt LINDAn ja ARTOn avaaminen (http://www.kansalliskirjasto.fi/uutiset/1262611271655.html).

    Posted by Petri | 02.04.2010, 6:51 pm

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: