//
verkkopalvelut

RDFa verkkopalveluissa

Semanttisen webin saralla nouseva ilmiö on ReadWriteWebin mukaan RDFa:n (Resource Description Framework – in – attributes) hyödyntäminen verkkopalveluissa. RDFa on yksinkertaistettu versio RDF:sta (Resource Description Framework), jonka hyödyntämistä on hidastanut RDF:n monimutkainen käyttöönotettavuus.

RDFa:ta käyttää muun muassa Facebook, Drupal ja Best Buy. Facebook hyödyntää RDFa:ta Open Graph Platform -alustassaan. Käyttötapa on hieman omanlaisensa, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen tapa toimia. Mutkien suoriksi vetämisen takana lienee tavoite maksimoida käytön helppous, jotta Fbsin käyttäjät saataisiin lisäämään tuottamaansa sisältöön RDFa-pohjaista sisällönkuvailua.

Facebook, Open Graph

Yahoo puolestaan on lisännyt RDFa-tuen SearchMonkey-kehitystyökaluun, jonka avulla verkkosivustojen kehittäjät voivat lisätä rakenteista dataa sivustolleen. Yahoon hakukone puolestaan pystyy hakutuloksissaan hyödyntämään tätä metadataa.

Julkaisujärjestelmä Drupal on 7-versiossaan lisännyt tukea RDFa:lle. Best Buy hyödyntää RDFa:ta puolestaan tuoteluettelossaan, mikä RWW:n jutun mukaan on parantanut muun muassa yrityksen näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa.

Lähteet

Advertisements

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: