Semanttisen webin saralla nouseva ilmiö on ReadWriteWebin mukaan RDFa:n (Resource Description Framework – in – attributes) hyödyntäminen verkkopalveluissa. RDFa on yksinkertaistettu versio RDF:sta (Resource Description Framework), jonka hyödyntämistä on hidastanut RDF:n monimutkainen käyttöönotettavuus.
RDFa:ta käyttää muun muassa Facebook, Drupal ja Best Buy. Facebook hyödyntää RDFa:ta Open Graph Platform -alustassaan. Käyttötapa on hieman omanlaisensa, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen tapa toimia. Mutkien suoriksi vetämisen takana lienee tavoite maksimoida käytön helppous, jotta Fbsin käyttäjät saataisiin lisäämään tuottamaansa sisältöön RDFa-pohjaista sisällönkuvailua.
Yahoo puolestaan on lisännyt RDFa-tuen SearchMonkey-kehitystyökaluun, jonka avulla verkkosivustojen kehittäjät voivat lisätä rakenteista dataa sivustolleen. Yahoon hakukone puolestaan pystyy hakutuloksissaan hyödyntämään tätä metadataa.
Julkaisujärjestelmä Drupal on 7-versiossaan lisännyt tukea RDFa:lle. Best Buy hyödyntää RDFa:ta puolestaan tuoteluettelossaan, mikä RWW:n jutun mukaan on parantanut muun muassa yrityksen näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa.
Lähteet
- Richard MacManus. W3C Pleased With Semantic Web Adoption by Facebook, Best Buy & Others, 29.6.2010, ReadWriteWeb
- Bernard Lunn. RDFa Momentum: Open Graph Protocol (OGP) In Drupal 7, 31.5.2010
Keskustelu
Ei kommentteja.