//
tiedonhaku, verkkopalvelut

Online11: Googlen ulkopuolista elämää

Päivänmittaisessa työpajassa Searching without Google Karen Blakemanin perusviesti oli tuttu: muutakin löytyy kuin Google ja sen johdannaiset (Google News, Videos, Photos… jne jne). Blakemanin pääteesit

  • Googlella on suuri vaikutus hakutuloksiin eli käytännösssä siihen mitä tiedonhakija näkee Internetistä
  • Internetissä on vino pino omiin erikoistarkoituksiin kehitettyjä hakukoneita, joita kannat­taa hyödyntää.

Blakemanin mukaan Google on hyvä

  • lokalisoinnissa. Google lokalisoi hakutulokset käyttäjän sijainnin mukaan
  • paikallisen sisällön priorisoinnissa Googlen maaversioittain
  • hakutulosten lokalisoinnissa kaupunkitasolla, mikä on käytännöllistä mobiililaitteissa
  • hakutulosten personalisoinnissa, jonka hyödyllisyys vaihtelee tiedonhakijasta riippuen
  • kuvahaussa
  • karttapalvelussaan: parempi kuin Bing monissa maissa.

Mitä jäi ulkopuolelle? Eipä juuri mitään.

Hakutuloksiin vaikuttavat Googlen tekemät käyttäjäkohtaiset personalisoinnit ja räätälöinnit. Hakusoosin maustamisessa Google käyttää hyväkseen tietoa käyttäjän sijainnista, tietokoneesta, selaimesta, tekemistä aiemmista hauista, Google+:ssa antamista +1:istä, blokkaamista sivuista, Google+-tilistä ja sosiaalisista verkostoista.

Sinällään nämä tuskin ovat erityisesti ja ainutlaatuisesti vain Googlen taktiikoita. Erikoista olisi jos muut hakukoneyhtiöt eivät hyödyntäisi vastaavia tietoja. Katsauksen Googlen käyttäjästä kokoamaan dataan saa tarkistamalla, mitä käyttäjän Google-dashboard näyttää. Esimer­kiksi tiedonhakijan tekemät hauthan Google kytkee hakijan käyttäjätiliin, jos hän on samalla kir­jautunut Google-tililleen tehdessään tiedonhakuja.

Kehittäessään palvelujaan Google on tehnyt päätöksiä, joista ei aina kiitosta heru. Yksi tällainen veto oli +-merkin merkityksen poistaminen tiedonhaulle. Googlen Verbatim-haku pyrkii vastaa­maan puuttuvaan +-toiminnallisuuteen: Verbatim-haulla Google ei tee mitään muutoksia hakuter­miin.

Trendinä tuntuu olevan se, että hakukoneet ns. lyövät hynttyyt yhteen: moni hakukone lainaa kollegaltaan. iSeek käyttää hakutoiminnallisuudessaan hyväkseen Googlea ja Bingiä ja omia hakukonerobottejaan. Cluuz.com käyttää hyväkseen Yahoota jne jne. Epävirallisen kuolemantuomion saanut Yahoo puolestaan käyttää Bingin web- ja kuvatietokantaa ja tarjoaa samoja tuloksia.

Bing on paikoin ajantasaisempi kuin Google. Sen hakutuloksissa on myös jotain yksilöllistä si­sältöä verrattuna Googleen. Kiinnostavia toiminnallisuuksia tarjolla vain US-versiossa. Adaptiivi­nen, käyttäjän hakuhistorian mukaan muokkautuva haku on tulossa Bingiin.

DuckDuckGo-hakukone puolestaan pyrkii iskemään yksityisyyden menetysahdistukseen. Isoim­pia juttuja hakukoneen julkaisussa nimittäin oli se, että hakupalvelu julistautuu kunnioittavansa tiedonhakijan yksityisyyttä eikä jäljitä käyttäjää mitenkään. Toiminnallisuuksissaan tämäkin pal­velu hyödyntää muita jo olemassa olevia hakukoneita, esimerkiksi Blekkoa hakutuloksen lajitte­luun.

Advertisements

Keskustelu

Trackbacks/Pingbacks

  1. Päivitysilmoitus: Online Information 2011 « Sorvipenkki - 21.12.2011

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: