//
kirjastopalvelut, seminaarit

Rudolf Mumenthaler, Innovation Management in and for Libraries

Mumenthaler käsitteli esityksessään, kuinka kirjastot voisivat tehokkaammin ja systemaattisemmin hallinnoida innovointiprosessejaan ja reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Mobiilikommunikaation kehittyminen ja yleistyminen käy esimerkkinä tällaisesta muutoksesta, jonka kulkuun sinällään kirjastoilla on vähän sanomista, mutta johon pitäisi jotain kantaa ottaa.

Innovaatiohallinnan (aka innovation management aka Research & Development (R&D)) tavoitteena on ns. vähemmän sattumia, enemmän seurauksia. Kyse on järjestelmällisestä toiminnan ja tuotteiden kehittämisestä. Innovaatiohallinta pyrkii myös antamaan joitain vastauksia kysymykseen, miten uudet ideat uitetaan organisaatioon.

Mumenthaler esitteli seitsemän askelta, joiden avulla organisaatio voi kehittää innovointiprosessejaan:

  1. askel: organisaatioympäristön kehittäminen: innovaatiohallinta vastuutetaan jollekulle. Tämän henkilön kontolla on huolehtia innovaatioprosessista, ei innovoida.
  2. askel: idean kehittely. Kyse on monivaiheisesta prosessista, jossa ideoista tiivistetään kehityskelpoisin, jota jalostetaan valmiiksi tuotteeksi.
  3. askel: idean esittely hallinnolle. Tärkeää muistaa, että jatkojalostukseen menevään ideaan on myös johdon sitouduttava ja annettava tukensa kehitystyölle.
  4. askel: henkilökunnan sitouttaminen. Henkilökunnalle esitellään innovaatio ja henkilökunta integroidaan innovaatioprosessiin. Tärkeää on selkeä kommunikointi. Tähän voi kuulua esimerkiksi innovointipalkinnot tai -kilpailut. Tärkeää on myös se, että työyhteisössä pystytään hyväksymään projektien mahdollinen epäonnistuminen. Varsin hauskalla tavalla tätä puolta edistää MIT:n kirjastojen beta-hautausmaa (beta graveyard), jossa esitellään palveluja ja työkaluja joita ei enää tueta.
  5. askel: asiakkaiden sitouttaminen (avoin innovointi). Asiakkaat tulisi ottaa mukaan ideoiden jalostamiseen. Tämä on yksi tapa saada mukaan asiakasnäkökulmaa.
  6.  askel: ideoiden kartoittaminen tulisi systematisoida. Tämän tulisi olla sekä osa strategiatyötä että osa tuoteportfoliota. Tähän kuuluu myös se, että joistain tuotteista luovutaan tarvittaessa. Tärkeää on trendien seuraaminen ja reagoiminen tarvittaessa. Esimerkkinä Mumenthalerilla oli mobiilitrendi ja kuinka eräässä yliopistokirjastossa trendiin reagoitiin. Kirjaston eri osastot pohtivat, miten mobiilin yleistyminen voi vaikuttaa kirjaston palveluihin. Tämän pohjalta eri skenaarioita pohdittiin ja lopputuloksena oli kirjaston näkemys siitä, mihin suuntaan kirjaston pitäisi mennä, ja lista toimenpiteistä, joilla edetä tavoitteeseen.
  7. askel: tuoteportfolion hallinnointi. Tuotteiden kehittämistä ja hallinnointia.
Mainokset

Keskustelu

Trackbacks/Pingbacks

  1. Päivitysilmoitus: EMTACLaamassa : huomioita yhdestä konferenssista « Sorvipenkki - 10.11.2012

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: