//
kirjastopalvelut

Lyonin uudistussuunnitelma

Tilastojen mukaan Lyonin kaupunginkirjastossa on 104 000 rekisteröitynyttä käyttäjää, 2,5 miljoonaa fyysistä vierailua. Asukkaita Lyonissa on 450 000, ympäryskunnat mukaan lukien alueella on 1,5 miljoonaa asukasta.

Gilles Eboli esitteli Lyonin kaupunginkirjaston tekemää kehittämissuunnitelmaa. Suunnitelman eräänlaisena kehyksenä oli tämä määritelmä kirjastosta: ”a citizenship factory”. Kehityssuunnitelmassa oli 3 päälinjaa: asiakaslähtöisyys, kirjasto kaupungin foorumina ja Lyon-malli.

Asiakaslähtöisyys

Tämän linjan toteuttamiseksi kaupunginkirjastolla on erilaisia toimintaohjelmia. Kirjaston saavutettavuuteen panostetaan aukioloajoin, palvelun hinnoittelulla ja asiakaspalvelun uudistamisella. Toisena kohteena on kirjaston kokoelmien kehittäminen. Ebolin sanoin kyse ei ole pelkästään aineiston hankinnasta vaan myös siitä, että kirjasto aktiivisesti tarjoaa käyttäjille aineistoja. Kokoelman esilletuontia ja markkinointia ollaan lisäämässä.

Asiakaskunnan laajentaminen on yhtenä kirjaston tavoitteena. Tähän työhön kuuluu muun muassa asiakasryhmien tunnistamista ja palvelujen räätälöintiä eri kohderyhmien tarpeisiin. Lyon on erityisesti panostamassa 15–35-vuotiaisiin, koska tämä ryhmä on vieraantumassa eniten kirjastosta.

Kirjasto kaupungin foorumina

Foorumiajattelun pohjalla on ajatus siitä, että kirjasto on enemmän työtila kuin aineistovarasto. Tärkeä on myös kirjaston sosiaalinen ulottuvuus. Kirjastotilaa kehitetään foorumiksi, jossa tavataan muita ihmisiä ja opiskellaan.

Digitalisoitumisen ei uskota tekevän kirjastoa tarpeettomaksi. Edelleen tarvitaan ammattilaisten apua informaatiovirrassa seilaamiseen.

Lyon-malli

Lyon-mallin kiteyttänee kaupunginkirjaston itselleen asettama lähtökohta, että kehitystyössä muistetaan historia, mutta pyritään muuttumaan tarpeen mukaan. Muuttua muuttumatta on haastava lähtökohta, mutta sisältää tärkeän ajatuksen siitä, että vaikka muuttua pitääkin, niin kaikkea ei tarvitse muuttaa.

Lyonin kaupunginkirjasto haluaa ottaa aktiivisen roolin digitalisoituvassa maailmassa: kirjasto vähentää kansalaisten välille kehittyvää digitaalista kuilua ja vastaa haasteeseen, jonka heittävät diginatiivien uudet toimintatavat työssä ja vapaalla. Jotenkin kirjastojen perinteisten työskentelymetodien on reagoitava asiakaskunnassa tapahtuvaan muutokseen. Yhtenä reaktiona digitalisoitumiseen voi pitää kaupunginkirjaston kotiseutukokoelman digitointia lähes kokonaan.

Advertisements

Keskustelu

Trackbacks/Pingbacks

  1. Päivitysilmoitus: Metropolitan Public Libraries eli juttua Kiinan matkalta | Sorvipenkki - 14.09.2013

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: